Príčina obezity  životné udalosti

Príčina obezity životné udalosti

Počet zobrazení: 122

Ako dokážu zmeny v živote každého z nás pôsobiť na naše zdravie.

Obezita je hlavným problémom verejného zdravia. Prenatálny život, ranná dospelosť, tehotenstvo a menopauza môžu mať vplyv na prírastok hmotnosti človeka. Epidémia obezity postihuje ale aj ženy v plodnom veku. Podľa posledných štúdií môže byť priebeh tehotenstva rozhodujúci pre budúce zdravie dieťaťa. Index telesnej hmotnosti BMI pred počatím matky má významný vplyv na pôrodnú hmotnosť novorodenca a na riziko, že bude mať neskôr nadváhu. 

Detská obezita môže mať vplyv na zdravie detí po zvyšok ich života, je spojená s obezitou v dospelosti a s mnohými zdravotnými problémami, ktoré s ňou súvisia. Pochopenie príčin a následkov tohto problému je dôležité z hľadiska preventívnych opatrení.

O menopauze sa všeobecne uvádza, že počas nej existuje bežný nárast hmotnosti o 5 a viac kilogramov, a to vďaka hormonálnym zmenám spojeným s jej nástupom.
Podľa odborníkov sa zmena uskutočňuje nie v hmotnosti,ale distribúcii telesného tuku a v poklese aktívnej telesnej hmoty. S pribúdajúcim vekom dochádza k nárastu tukového tkaniva, poklesu aktívnej svalovej hmoty, vďaka čomu klesá pokojový energetický metabolizmus, t.j. celkový denný výdaj energie. 

Keď so zvyšujúcim sa vekom nedochádza k postupnému zníženiu energetického príjmu alebo ku zvýšeniu energetického výdaja, dochádza k zvýšeniu telesnej hmotnosti. Toto ale platí pre celý život, nielen na obdobie nástupu menopauzy. V dôsledku poklesu hormonálnej aktivity estrogénov dochádza k zmene v ukladaní nadbytočného telesného tuku, a to do oblasti dutiny brušnej (androidný typ obezity). Táto zmena má dôležitý vplyv na celkový zdravotný stav a riziká rozvoja všetkých civilizačných ochoreníProblémy, ktoré prináša obdobie menopauzy, možno úspešne obmedzovať najmä sledovaním, aktívnym životným štýlom a dodržiavaním nasledujúcich zásad:
1. udržiavať optimálnu telesnú hmotnosť,
2. dodržiavať pravidelnú pohybovú aktivitu,
3. preferovať stravu s nízkym obsahom nasýtených mastných kyselín a cukrov,
4. sledovať a zvyšovať príjem omega-3 mastných kyselín,
5. konzumovať potraviny alebo doplnky s obsahom rastlinných sterolov,
6. konzumovať pravidelne a v dostatočnom množstve polotučné mliečne,výrobky ako zdroj nielen vápnika, ale i beta- palmitátu.

Prihlásenie