Príčina obezity spánok

Príčina obezity spánok

Počet zobrazení: 114

Spánok je veľmi dôležitý pre zdravie a každodennú pohodu.

Naše telo potrebuje dlhú dobu odpočinku, aby sa organizmus mohol účinne zregenerovať.  Podľa odborníkov takmer 25% obyvateľstva vyspelých štátov nedodržiava pravidelný denný rytmus  a nemá dostatok spánku. Tým dochádza k poškodeniu organizmu, strate výkonnosti a rôznym druhom  ochorení, ako sú kardiovaskulárne ochorenia, depresia a obezita.

Nedostatok spánku, alebo málo kvalitný spánok zhoršuje  náš metabolizmus a zvyšuje schopnosť tela ukladať tuky. Málo spánku súvisí aj so sebakontrolou. Ten, kto je nevyspatý, horšie ovláda svoje túžby a dochádza zmene hladín hormónov, ktoré kontrolujú príjem potravy.

Pri nedostatku spánku majú ľudia vyššie hladiny kortizolu (stresový hormón, ktorý súvisí s prírastkom hmotnosti) a grelínu (hormón, ktorý stimuluje chuť do jedla  a určuje vnímanie hladu ). Okrem toho nedostatok spánku vedie k zníženiu hladiny hormónu leptínu, ktorý informuje mozog o sýtosti a chuti do jedla . .Organizmus  trpí energetickou nerovnováhou, ktorá môže viesť k priberaniu  na hmotnosti a z dlhodobého hľadiska k obezite. 

Vysoká hladina stresových hormónov môže zvýšiť pravdepodobnosť, že človek má chuť na sladké, mastné a slané jedlá a zvyšuje svoj denný  kalorický príjem. Podľa vedcov prepojenia medzi spánkom a hormónmi hladu môžu byť jedným z faktorov, ktoré stoja za "epidémiou" nadváhy a obezity. Podľa nich sa tento jav objavil v rovnakom čase ako sa začala znižovať dĺžka spánku.

Dobrá kvalita spánku pomáha znižovať riziko obezity a je najlepšia pre udržanie zdravej hmotnosti.

Pri problémoch so spánkom sa odporúča:

  • nejesť minimálne 2 hodiny pred spánkom ,
  • vyhnúť sa kofeínu, alkoholu, cukru a nikotínu pred spaním
  • necvičiť 3 hodiny pred spaním,
  • spať v tmavej a chladnej izbe (asi 18oC)
  • použiť techniky meditácia, dýchacie techniky,
  • éterické oleje, bylinné čaje

Zdravý  spánok je zárukou zdravia a je prevenciou pred chorobami. Spánok je dôležitý pre regeneráciu telesných a duševných síl, pamäťové procesy, imunitné a hormonálne reakcie a metabolizmus organizmu.

Zaistenie rovnováhy určitých hormónov, ktoré sú vylučované počas spánku, zabraňuje vzniku obezity a metabolického syndrómu.  

 

Prihlásenie