Sama sebe terapeutom

Sama sebe terapeutom

Volám sa Hana, som farmaceutka a od štúdií žijem v Bratislave.

Od  detstva som mala nadváhu vďaka chutnej kuchyni mojej starej mamy, ktorá výborne varila, piekla múčniky a úžasné jablkové štrúdle. Čo bolo na tanieri sa muselo zjesť a  žiadne odvrávanie a ani pomalé jedenie nebolo povolené. Týchto návykov som sa neskôr veľmi ťažko zbavovala. 

sama sebe terapeutom

Mala som veľa rôznych záujmov, chodila na pohybovú výchovu, klavír,  spievať, recitovať. Ale vyššia váha sa ma držala ako kliešť a spolužiaci v škole mi to dávali pocítiť. Deti vedia byť niekedy kruté.

Chcela som vyzerať ako ostatné dievčatá, preto som si na strednej škole za prvé peniaze z brigády počas prázdnin kúpila týždenný kurz chudnutia. Jedla bolo menej, pohybu a cvičenia veľa, priznám sa, že som mala často hlad. Úspešne som dala dole celkom 8 kg. 

Napriek tomu som sa sebe nepáčila, chcela som sa pekne obliekať a v obchodoch bolo ťažké kúpiť vyhovujúce oblečenie, preto som sa naučila šiť.

Po maturite som začala študovať farmáciu na Univerzite Komenského v Bratislave, musela si zvykať na život na internáte mimo môjho rodného Brna, aj na náročné štúdium. Odlúčenie od domova, potreba sa postarať o seba a svoje potreby sama a „ďaleko od babičkinej kuchyne"  bola svojím spôsobom najvhodnejšia, aj keď spočiatku tá najbolestnejšia diéta. A moja váha išla k mojej radosti na ideál 57 kg pri výške 165 cm, čo som si udržala vyše 10 rokov.

sama sebe terapeutom

Keď som sa vydala, s chuťou som varila, aj s pomocou kuchárskej knihy, rôzne jedlá, vypekala koláče a sladkosti, tak ako som bola zvyknutá z domova. Som maškrtná a manželovi a deťom chutilo. Po každom tehotenstve som narástla 
o 10 kg. Postupne, napriek pohybu okolo rodiny, detí, povinnému  štúdiu a práci v lekárni, sa moja váha začala nebadane a pomaly ešte viacej zvyšovať. V dennom kolotoči som si tento fakt ani neuvedomovala. Priznám sa, že som väčšinou ráno v rýchlosti vypila kávu, obedovala málo a po stresujúcom dni si pochutila na večeri. Sladkosti a tortičky som si nevedela odoprieť.

Snáď najkritickejšie obdobie som mala po 40+, kedy po umelo navodenej menopauze  sa moja váha  „vyšvihla" na jednotku s dvoma nulami. V škole som dostávala často jednotky a pochvaly, ale toto si určite pochvalu nezaslúžilo.

Začala som mať zdravotné problémy. Necítila som sa dobre, potila som sa, chôdza do schodov mi robila problém, čosi objemné vpredu – tuk na bruchu mi vadil sa zohnúť. V lekárni sme mali prístroj Corazón, ktorý meral hmotnosť, BMI a krvný tlak a pacienti ho radi využívali.  Takmer som zmeravela, keď mi na lístočku vytlačil BMI 36 a tlak nad 150/90.

sama sebe terapeutom

Vtedy som si uvedomila, že mám obezitu a podľa odporúčaní lekárov by som mala  začať užívať lieky na zníženie krvného tlaku, možno na cholesterol. Obdobne ako moji pacienti v lekárni, pokiaľ s tým  niečo neurobím.

Vedela som, čo mi hrozí – ochorenie srdca a ciev, cukrovka, choroby  pohybového aparátu. O krvnom tlaku vieme, že sa môže roky postupne zvyšovať bez varovných príznakov, ktorých si nemusí človek všimnúť. Postupne môže dôjsť k poškodeniu ciev, ľadvín, očnej sietnice. Prívlastok „tichý zabijak"  je  na mieste.

Povedala som si, že predsa musí existovať spôsob, ako sa obezite postaviť a dať tie kilá dole.

Myslím si, že to bola tá najväčšia motivácia a ýzva pre mňa! Zmeniť prístup k stravovaniu a celkovému životnému štýlu a zlepšiť si tak svoje naštrbené zdravie .  

Preto som sa rozhodla, že sa začnem zdravej výžive, stravovaniu a zmene životného štýlu venovať profesionálne, popri práci v lekárni. Môžem tak na sebe všetky nové metodiky a odporúčané spôsoby odborníkov na obezitu vyskúšať. Súčasne formou poradenstva pomáhať pacientom a ostatným ľuďom.

Od detstva som rada čítala a vzdelávala sa, informácie zo školení a seminárov o výžive som s komentárom odovzdávala aj spolupracovníčkam v lekárni. Celý kolektív sa začal viacej zaujímať o zdravé stravovanie a možnosti, ako predchádzať nadváhe a obezite.

Musela som sa naučiť pravidelne jesť každé 4 hodiny, premýšľať o zložení jedla, dodržiavať skladbu zdravého taniera. To znamená polovica zelenina a ovocie, ¼ bielkoviny a ¼ sacharidy. Jesť pomaly a nehltať, každé sústo niekoľko raz dobre prežuť. Cez múdre aplikácie v mobile som si pravidelne počítala energetické a výživové hodnoty jedla. Dodržiavanie určeného množstva bielkovín v strave mi pomohlo zrýchliť môj spomalený metabolizmus a znížiť chuť k jedlu a najmä na sladkosti. Nezabúdala som ani na zeleninu kvôli obsahu vlákniny, ovocie som jedla len doobeda. Občas som upiekla múčnik zo špaldovej múky s tvarohom a ovocím z našej  záhrady so zníženým množstvom cukru.

A poctivo si zapisovať, čo som zjedla, kedy, s kým , čo som pri tom robila, v akom množstve, ako som sa pri tom cítila, či som mala hlad, presne podľa odporúčanej metodiky. Všetky tieto informácie boli dôležité pre uplatnenie sebadisciplíny a sebakontroly. Aby som sa odnaučila nezdravé návyky z detstva a tie, ktoré som získala počas života.

Pri mojej zmene mi veľmi pomohol prístroj InBody, ktorý bioimpendanciou zistil  fyziologické hodnoty tela, dôležitý brušný (viscerálny) tuk a bazálny metabolizmus.  Ten bol potrebný k zostaveniu energetickej hodnoty celodenného jedálnička. Dokonca prístroj odporučil vhodné športové aktivity, žiadna z nich  mi ale nevyhovovala.   

V lekárni som sa dosť nabehala pri výdaji liekov pacientom, hľadala som príjemný a užitočný spôsob cvičenia a nakoniec som zvolila cvičenie Pilates. Páči sa mi kvôli  svojim princípom, ktoré v sebe kombinujú pružnosť, prirodzenú eleganciu a obratnosť. Veľmi som si ho obľúbila a aby som mohla cvičiť v kurze s mojimi klientmi, urobila si  lektorský kurz.

A postupne, krôčik po krôčiku, išla moja váha dole o 17 kg.  Viem, že ideál z mojej mladosti nedosiahnem, stále bude niečo navyše. Som viac pohyblivá a dobre sa cítim bez liekov.  A to je najdôležitejšie. Môj osobný strážca InBody mi pravidelne kontroluje množstvo svalov, % tuku a hodnotu viscerálneho tuku, teším sa že aj krvný tlak mám v norme.

hanka vrabcová  

Je dôležité si uvedomiť, že k zmene životného štýlu je okrem dodržiavania správneho stravovania a vhodného pohybu dôležitá zmena v psychike, hovorím tomu „zázračné trio".

S odstupom času môžem povedať, že nesprávne návyky a prístup k jedlu a spôsob života v rodine a  detstve sú dôležitými faktormi, ktoré ovplyvňujú náš ďalší život.

Ozaj, a viete, že každý z nás má v tele malú  lekáreň ? Podľa odborníkov sú naše svaly veľmi aktívne tkanivo, ktoré produkuje látky, nazvané myokiny. Pôsobia pozitívne na sval a vzdialené orgány v tele, tukové tkanivo, pečeň, mozog. Pravidelným a účinným pohybom tak aktivujeme svoju vlastnú svalovú lekáreň a máme v sebe liek, ktorý si sami vyrábame a je nám prospešný.   

Zdravie je to najcennejšie, čo máme v našom živote. Ochoreniam je lepšie predchádzať, ako ich liečiť.  Nevhodný životný štýl, nízka pohybová aktivita, významný vplyv obezogénneho  prostredia sú jednými z príčin vzostupu civilizačných ochorení, najmä obezity a cukrovky.  

Obezita bola pre mňa problémom od detstva, aby som sa s ňou porátala, musela som zmeniť svoj doterajší život a návyky. Najväčšou motiváciou bolo udržať si  zdravie, a to  sa podarilo.

Článok bol uverejnený v magazíne ECPO na str.22-24

ecpo-časopis

Sama sebe terapeutom Sama sebe terapeutomSama sebe terapeutom

Prihlásenie